• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dåligt läge att släppa nu?

LevOchLär

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Mars 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Mitt första inlägg här.

Har kämpat i två-tre år med att betala av men går back varje månad trots minimala utgifter. Har nu nästan bestämt mig för att släppa allt (skulder nästan 1 miljon).
Om jag gör det nu, tror ni jag hinner få skatteåterbäring i juni? Är det ens värt att vänta? (Får i så fall 35 000kr tillbaka). Några har redan gått till inkasso och har missat en månad på två större lån redan.

Är helt slut av allt räknande och ständigt dåligt samvete. Kämpar järnet. Har inga missbruk alls. Ska till en rådgivare nu första veckan i april.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Är du ikappp med allt idag och släpper i Mars är det inga problem. Du hinner få återbäring i Juni. Om du väntar med att skriva på delgivning 1 månad (eller till efter delgivningspåminnelsen kommer) och sen väntar med att skriva på i 14 dagar (sista dagen på deadline) på inkomsten så tror jag inte löneutmätningen startar före tidigast September/Oktober.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
923
Mottagna reaktioner
281
Poäng
457
Mitt första inlägg här.

Har kämpat i två-tre år med att betala av men går back varje månad trots minimala utgifter. Har nu nästan bestämt mig för att släppa allt (skulder nästan 1 miljon).
Om jag gör det nu, tror ni jag hinner få skatteåterbäring i juni? Är det ens värt att vänta? (Får i så fall 35 000kr tillbaka). Några har redan gått till inkasso och har missat en månad på två större lån redan.

Är helt slut av allt räknande och ständigt dåligt samvete. Kämpar järnet. Har inga missbruk alls. Ska till en rådgivare nu första veckan i april.
Det hinner du säkert.
 

LevOchLär

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Mars 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack för att ni skriver. Jag mår så fruktansvärt dåligt. Har verkligen kämpat och försökt göra rätt i två-tre år nu men skulderna minskar inte ens. Allt går till räntor. Ska dock vänta tills jag ser vad rådgivaren säger. Kommer göra precis som de säger. Men då kanske jag inte måste gå back igen nu denna månad.
Jag undrar när ni skriker ”släppa i mars” betyder det att man låter bli att en faktura med förfallodatum t ex 30 mars?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 415
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Det beror lite på vad exakt som släpps, det kan mycket väl bli klart för utmätning innan juniåterbäringen går ut.
 

LevOchLär

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Mars 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack för svar Lasseman. Hur ska jag tänka där? Hur tar jag reda på det/fortsätter prioritera och hanka mig fram? Om rådgivaren ger mig minsta hopp eller tips om lösning kommer jag göra allt i min makt att styra upp. Men hittills har mina försök bara resulterat i att jag går mer och mer back varje månad. Äter inte ens längre. Har uppkavlade ärmar. Om de stora lånen inte hinner gå vidare innan juni, skulle jag i teorin kunna hinna betala av ett gäng smålån, och sedan springa ikapp de större. Puh, det är så meckigt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Tack för att ni skriver. Jag mår så fruktansvärt dåligt. Har verkligen kämpat och försökt göra rätt i två-tre år nu men skulderna minskar inte ens. Allt går till räntor. Ska dock vänta tills jag ser vad rådgivaren säger. Kommer göra precis som de säger. Men då kanske jag inte måste gå back igen nu denna månad.
Jag undrar när ni skriker ”släppa i mars” betyder det att man låter bli att en faktura med förfallodatum t ex 30 mars?
Yes.

Släpper man ett lån så betyder det att man slutar betala. Dom kommer vara jobbiga och ringa/skicka brev efter ett tag. Men det är bara att ignorera dom och blocka okända nummer allt eftersom så lugnar det sig rätt mycket efter någon månad bara.
Slutar man betala på ett lån så slutar man betala på alla lån samtidigt, det är superviktigt att tänka på. Finns ingen anledning att slösa pengar på att släppa några lån i Mars och sen betala vissa lån, dom tusenlapparna kan man göra annat för än kasta dom i sjön.

Skulle du släppa vissa och betala vissa så kommer dom du slutade betala på i Mars till KFM först ändå och dom du betalade på i Mars och April blir helt i onödan då utfallet är detsamma. Bättre behålla dom tusenlapparna.

Så slutar du betala i Mars så slutar du betala på alla lån samtidigt. Så länge det är vanliga lån/krediter (banklån/blanco/privatlån/smslån/kreditkort/onlinekredit etc) och inte statliga skulder som Skatteverket/Försäkringskassan/CSN eller något konstigt med säkerhet så kommer inte löneutmätningen starta förrän absolut tidigast September. Men förmodligen senare.

Prata även skuldsanering med handläggaren på kommunen är mitt råd. Skulle du vara skälig skuldsanering eller göra dig skälig så är du skuldfri om senast 5 år senare efter inledande. Löneutmätning kan hålla på i evigheter, speciellt om du har höga räntor. Dessutom får man behålla mer med skuldsanering och har 2 betalfria månader per år.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 415
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Tack för svar Lasseman. Hur ska jag tänka där? Hur tar jag reda på det/fortsätter prioritera och hanka mig fram? Om rådgivaren ger mig minsta hopp eller tips om lösning kommer jag göra allt i min makt att styra upp. Men hittills har mina försök bara resulterat i att jag går mer och mer back varje månad. Äter inte ens längre. Har uppkavlade ärmar. Om de stora lånen inte hinner gå vidare innan juni, skulle jag i teorin kunna hinna betala av ett gäng smålån, och sedan springa ikapp de större. Puh, det är så meckigt.
Hjälper det att skattejämka kan det vara en grej att kika på direkt.
De flesta lån sägs inte upp direkt, vissa skickar vidare obetalda månadsfakturor för vissa ibland inte, så det går inte att förutse helt.
 

LevOchLär

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Mars 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Men alltså hjälp det låter ju jätteläskigt. Jag haft ju tänkt släppa de stora som slukar hela min lön med skyhöga räntor, men betala de små under tiden. Det känns ju rättvist. Eller, snarare väldigt omoraliskt att plötsligt bara inte betala det jag kan. Jag har verkligen kämpat järnet för att ”göra rätt för mig”. Det här blir ju raka motsatsen. Finns det någon tråd som jag kan läsa mer om hur man ska tänka? Jag har inga ”konstiga” skulder av något slag. Förstår inte vad jag skulle vinna på att spara några tusenlappar från lönen, när räntorna på smålån som går till kronofogden skulle bli jättehöga! Då är det väl bra att bara fortsätta betala allt man bara kan (typ hela lönen) i väntan? Jag är så förvirrad kring detta nu…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 415
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Man bör göra sin egen bedömning av tips man får här, bara för att förslag är glasklara och av modellen "så här är det" så behöver inte det vara så i slutändan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp